
Alex  Salmond’s  RT  show  did
breach the rules says Ofcom
Ofcom has issued its findings in a complaint against the Alex
Salmond Show on RT the state funded Russian news and current
affairs channel, and has found that there was a breach of
Ofcom rules.

A complaint was made to Ofcom about the first episode of a new
series which featured an interview with Catalan leader Carles
Puigdemont and during which the content of tweets was read out
to the audience.

Ofcom received a complaint about the first episode of the new
series alleging that the programme “invented tweets presented
as real from viewers of the show to direct the debate on his
views and terms”. The complainant suggested that this enabled
Alex  Salmond  “to  pretend  that  he  was  merely  answering
questions  from  concerned  viewers  about  Brexit  rather  than
trying to control the debate…”.

In its Broadcast and On Demand Bulletin published today the
regulatory body states that four of six tweets referred to in
the first episode were sent by people connected directly or
indirectly to the show.

In its defence the Licensee TV Novosti which is a non-profit
organisation, stated that the audience was not misled and that
it flagged up that the new series would ‘give ordinary people
with something to say a platform to say it’.

https://theedinburghreporter.co.uk/2018/07/alex-salmonds-rt-show-did-breach-the-rules-says-ofcom/
https://theedinburghreporter.co.uk/2018/07/alex-salmonds-rt-show-did-breach-the-rules-says-ofcom/


Alex Salmond on the set of his Fringe show
last August

This was a pre-recorded programme and so there was no scope to
comment  on  earlier  programmes  or  even  interact  with  live
viewers. The licensee said this would have been obvious to the
audience, and that the questions had been chosen for content
not their origin. They also claimed that the identity of the
individuals putting the questions was not relevant.

This  led  to  the  programme  format  being  altered  in  later
episodes by the production company Slàinte Media, so that the
actual  tweet  was  featured  as  an  image,  ensuring  that  the
identity of the person asking the question or making a comment
would be known.

Slàinte Media said that none of the four tweets was fake. They
were all genuine responses to the press launch, although one
had been inadvertently carried over from rehearsal as it was
from the programme director. But as in the preliminary finding
issued in April the regulatory body found that although from
real  people,  they  were  not  actually  from  members  of  the
audience.

Ofcom said that it applies ‘generally accepted standards’ to
protect the public from harmful and offensive material, while



also taking into account the rights to freedom of expression
of both the audience and the broadcaster.

As it is a current affairs programme they believe that the
matter of audience trust is particularly high, even in the
case of this first episode. Although it was conceded that the
contributions were from genuine individuals,  viewers would be
under  the  impression  that  the  tweets  had  originated  from
members of the public unconnected with the programme.

This was not the case and Ofcom believe it was materially
misleading and in breach of Rule 2.2 of the Code which states
:  “Factual  programmes  or  items  or  portrayals  of  factual
matters must not materially mislead the audience”.



Former  First  Minister  Alex  Salmond  during
filming for his show in New York in April

A spokesperson for Slàinte Media told The Edinburgh Reporter :
 “We are pleased that Ofcom in its ruling has rejected the
basis of the sole complaint made against the programme and the
inaccurate press coverage which provoked it.

“We  also  acknowledged  that  the  questions  read  out  by  Mr
Salmond were not ‘invented’ as alleged by the complainant and
that only one of the six tweets and emails referred to Brexit,



the matter raised by the complainant in this case.
“Thus it seems extraordinary that, having dismissed the basis
of the only complaint which they actually received Ofcom then
finds a different reason for an “in breach” finding, even if
it is one which carries no sanction.
“For the very first programme of a recorded series there were
obviously no existing viewers or live tweets to draw on in
order to illustrate the audience participation section. Thus
we  used  comment  from  a  variety  of  sources  for  the  six
questions.
“Ofcom suggests that in these circumstances the inclusion of
three questions from people with even remote connections to
the Show is enough for an “in breach” finding; not because
their  questions  were  included  but  because  it  was  not
specifically  mentioned  that  they  were  from  a  freelance
hairdresser, a friend of a camera man and someone who knew Mr
Salmond!
“This ruling is despite the fact that the content of the
questions were basically light hearted (eg the English meaning
of  the  Scots  Gaelic  word  Slàinte)  and  clearly  pursued  no
particular agenda nor could possibly have caused any offence.
In  other  words  this  ruling,  even  one  with  no  proposed
sanction, is out of all proportion to this very minor matter.
“It is worth noting that since this very first Alex Salmond
Show  was  broadcast,  last  November,  and  the  audience
established, we have produced no less than 34 shows featuring
this  particular  section  on  viewers’  questions  with  no
difficulty  or  complaint  whatsoever.”
Taking  a  different  view  on  the  matter  is  LibDem  MSP  for
Edinburgh Western, Alex Cole-Hamilton, who said: “Although it
has been obvious to most of us for quite some time, finally
the official verdict is in – Alex Salmond’s RT show has been
dishonest and misleading.

“Turns out this Emperor isn’t wearing any clothes after all,
he has to get his own production staff to write fan tweets. It
undermines the last shed of credibility he might have carried.

“For all his claims of editorial control it’s now clear he
just provided the figurehead for another Russian propaganda



programme. It’s absolutely staggering he has chosen to stick
by RT while chemical weapons have been released on British
soil by Russian agents.

“Salmond was irresponsible and categorically wrong to lend the
authority of his old office to this corrupt and crooked TV
channel. He needs to immediately end his relationship with
Russia Today.”

 

The decision is included in the report issued today from page
19 onwards

 Loading...

 Taking too long?

 Reload document
|  Open in new tab

https://www.theedinburghreporter.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/Issue-358-Broadcast-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.theedinburghreporter.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/Issue-358-Broadcast-On-Demand-Bulletin.pdf


Download [1.06 MB]

https://www.theedinburghreporter.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/Issue-358-Broadcast-On-Demand-Bulletin.pdf

